Najlepsze pasjanse online

REKLAMA

Gra Kierki

Zasady gry:

Kierki to jedna z najpopularniejszych towarzyskich gier karcianych. Celem gry jest zdobycie jak najmniejszej ilości punktów podczas każdej rundy, poprzez pozbywanie się kart w kolorze kier ( jeden punkt karny) oraz damy w kolorze pik (trzynaście punktów karnych). Na samym początku każdej rundy, tuż po rozdaniu kart, każdy gracz wybiera spośród swoich kart, trzy karty które przekazuje innemu graczowi. Karty te musi wybrać przed otrzymaniem trzech kart od innego gracza. Po wymianie kart następuje właściwa rozgrywka. Schemat przekazywania kart jest zmienny i powtarza się co cztery lewy (kolejki).

W pierwszej lewie karty są przekazywane graczowi po lewej.
W drugiej lewie karty są przekazywane graczowi po prawej.
W trzeciej lewie karty są przekazywane graczowi naprzeciwko.
W czwartej lewie nie wymienia się kart.

Rundę rozpoczyna gracz, który posiada dwójkę trefl i to ją wykłada na stół. Kolejni gracze grają do koloru. To znaczy, że jeśli posiadają kartę w kolorze pierwszej karty to muszą ja wyłożyć. Jeśli posiadają kilka kart w wyjściowym kolorze to mogą wybrać dowolną z nich. Jeśli jednak gracz nie posiada żadnej karty w wyjściowym kolorze to może wyłożyć swoją dowolną kartę. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest pozbycie się kart punktujących, czyli damy pik lub kart w kolorze kier. Nie może jednak wyłożyć damy pik i karty w kolorze kier w pierwszej lewie danej rundy.

Karty zbiera gracz, który wyłożył najwyższą kartę w kolorze pierwszej karty. Może to być również gracz wykładający pierwszą kartę, jeśli pozostałe karty są niższe. Gracz, który zebrał karty, rozpoczyna następną lewę, poprzez wyłożenie dowolnej karty. Jednak kiera może wyłożyć jako pierwszego tylko wtedy jeśli ktoś wcześniej wyłożył kiera zamiast innej karty (czyli zagrał kierem, ponieważ nie miał kart w kolorze wyjściowym). Dama pik może być wyłożona w dowolnym momencie gry.

Po zakończeniu rundy, czyli wyłożeniu wszystkich kart, następuje liczenie kart. Graczom dopisuje się po jednym punkcie za każdą zebraną kartę w kolorze kier oraz trzynaście punktów karnych za damę pik. Jeśli jednak gracz zdoła podczas jednej rundy zebrać wszystkie karty karne (czyli królową pik oraz wszystkie kiery), może odpisać sobie 26 punktów karnych lub dopisać 26 punktów karnych pozostałym graczom. Jest to jednak ryzykowna strategia, ponieważ jeśli gracz nie zdoła zebrać wszystkich kart karnych, może skończyć z dużą liczbą punktów karnych, co znacznie pogorszy jego pozycję w grze. Gra Kierki trwa do momentu, aż któryś z graczy przekroczy granicę stu punktów. Wygrywa jednak gracz z najmniejszą ilością punktów.